• Niels Maljers

Luister jij naar je gevoel of naar de afspraak?

Bij diverse teams zie ik dezelfde soort beweging ontstaan. Steeds meer eigen bereidheid om keuzes te maken om te zien welke aandacht de client zou willen.

En dat is een mooie gedachte, want de cliënt's wens daar draait het om.


Het ontdekken wat de cliënt fijn vindt of motiveert is een cadeautje.

Een cadeautje wat je evt. kan gebruiken om hetzelfde resultaat te krijgen. Bijvoorbeeld de meneer die tijdens de ochtend geholpen werd en ondertussen klassieke muziek werd gedraaid.

Dit is besproken in het team en erbij verteld dat dit kan werken.

Een paar weken later was het verwerkt in het dossier en werd het ingezet als een preventieve actie.


Wat ik dus zie is dat we vanuit een probeersel, iets gaan inzetten en dat wat een gewoonte wordt. De meneer wordt nu dus iedere morgen geholpen met klassieke muziek.


Schieten we dan niet het doel voorbij?

Bijvoorbeeld mijn angst...

Ik ben een groot liefhebber van koffie en kan op de raarste momenten een kop koffie willen drinken. Mijn angst is echter dat ik in de toekomst enkel koffie krijg, omdat dit is afgesproken tussen de collega's.


De situatie zien en een keuze maken. Dus voordat je een beslissing neemt, maak een afweging wat er fout en goed kan gaan...

Wat ik zou graag zien is het benutten van de kwaliteit van collega's (kunnen reageren op nieuwe gebeurtenissen).

De situatie zien en een keuze maken. Dus voordat je een beslissing neemt, maak een afweging wat er fout en goed kan gaan...


En ga op ontdekking, zorg voor zoveel mogelijk cadeautjes, bespreek ze met elkaar.

Zodat je collega's je gedachtensprongen leren kennen en dat we ook van elkaar mogelijkheden krijgen om contact te maken met de cliënt.


Dat betekent zeker dat er momenten zullen die anders gaan dan je had verwacht.


Maar alles beter dan altijd weer koffie inschenken...

Want dat is toch afgesproken in het dossier en daar houdt die cliënt zo van...


toch? Toch?





0 keer bekeken